Workshop at Paris-Malaquais School of Architecture

School / Etablissement : Ecole Nationale Supérieure d’Architecture de Paris-Malaquais
Location / Lieu : Paris (FR)
Date : Feb. 2018 / Fév. 2018
Program / Programme : Annual mid-term workshop with a group of students from first to fifth year / Workshop inter-cycle avec un groupe d’étudiants de Licence 1 à Master 2
Theme / Thème : Intangible Matters / Croisements. L’espace scénographique à la conquête de l’invisible
Teaching / Enseignement : Meriem Chabani, Maya Nemeta
Special guest / Artiste invité : Rachid Koraïchi
Invited critics / Jury : Hakim Benchekroun, Thierry Mandoul, Mawena Yehouessi
Students / Etudiants : 
Laura Barbe, Romane Benattar, Claire Beriel Rodriguez, Bérénice Bourgoin, Chloé Detchart, Emilien Dreno, Marie Frediani, Walter Froger, Irmak Helin Kahraman, Donghyeon Kim, Margaux Lapchin, Louise Le Gaudu, Zoé Lefèvre, Elsie Leotard, Nagy Makhlouf, Jean Makhlouta, Zélie Manil Conty, LauryAnne Nollet, Talinga Notaras, Eliott Petit, Antonin Sambussy, Laure Semaan, Camille Vatin

EN

The workshop invited architecture students to experiment with spatial dispositions around the notion of the meeting point between body and space, in its various incarnations: physical or mystical, tangible or intangible, secular or spiritual, real or imaginary, even fictional. We provided tools for representation and construction through the production of a scenographic space, an installation or a performance. The goal was to experiment, through the intervention, with this capacity to modify the perception of space, creating a more immediate, more sensitive relation with the body, beyond the program and habitual use of built space.
Evocation, invocation, incarnation. Each participant was invited to explore this spatial triptych through the creation of their own process of experimentation to address the sensitive dialectics of body and space. The goal was to explore the mechanics of perception through art, architecture, music, dance, speech, video, sound, etc…
What tools and materials should be used in order to succeed? What dimensions and temporalities should be engaged? What consequences does such an approach have for our relationship to the world? The workshop aimed to question the relationship between the individual and the collective, humans and the world, thinking and doing. Perhaps ultimately it aims to question our responsibility as space makers.

FR

Ce workshop destiné à des étudiants en architecture consistait à expérimenter des dispositifs spatiaux autour de la notion de croisement entre le corps et l’espace, dans ses différentes incarnations : physique ou mystique, tangible ou intangible, profane ou sacré, réel ou imaginaire, voire fictif. A partir d’outils de représentation et de mise en œuvre concrète à travers la production d’un espace scénographique, d’une installation ou d’une performance, l’étudiant expérimente par l’action cette capacité de modifier la perception de l’espace, en créant un rapport au corps plus immédiat, plus sensible, au-delà de la fonction et de l’usage habituel des espaces bâtis.
Evocation, invocation, incarnation. Chaque étudiant est amené à explorer ce tryptique spatialement, à travers un procédé qui lui est propre, pour expérimenter la dialectique sensible du corps et de l’espace. Il s’agit d’explorer les mécanismes de perception à travers l’art, l’architecture, la musique, la danse, la parole, la vidéo, le son, etc. Quels outils, dispositifs, matières, moyens pour y parvenir ? Quelles dimensions, quelles temporalités ? Quelles conséquences sur notre rapport au monde ? Il s’agit de questionner le rapport entre l’individu et le collectif, l’homme et le monde, le penser et le faire, et, enfin, peut-être, questionner notre responsabilité de faiseurs d’espaces.

Photos © Florent Nemeta